medische student

Hoe houdt u uw werknemers gezond?

Ziekteverzuim is een van de grootste kostenposten voor een organisatie. Hoe zorgt u er voor dat uw werknemers gezond blijven en minder vaak ziek zijn? In deze blog analyseer ik een aantal door onderzoek onderbouwde methodes die ziekteverzuim kunnen verminderen. Wilt u weten wat u kan doen om uw personeel gezond te houden? Lees dan snel verder!

Voeding

Een goede gezondheid begint met goede voeding. U heeft geen invloed op het eetpatroon van de werknemer buiten diensttijd. Waar u vaak wel invloed op kan uitoefenen is wat hij tijdens werktijd eet. U kunt het eetpatroon van uw personeel sturen door rekening te houden met onderstaande zaken:

Ontbijt:

Zorg dat uw werknemer genoeg tijd heeft in de ochtend om te ontbijten. Na een lange nacht zorgt een goed ontbijt  voor dat de darmen en spijsvertering weer op gang komen. Als een werknemer geen of een slecht ontbijt heeft gegeten vergroot dit de verleiding om later op de dag ongezonde tussendoortjes te eten.

Ongezonde tussendoortjes vergroten de vet en calorie consumptie. Een te grote vet en calorie consumptie brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee. Bij een te hoge vet consumptie heeft u een hoger risico op hart- en vaatziektes. Daarnaast heeft een te hoge calorie consumptie een directe link aan overgewicht. Nu vraagt u zich misschien af wat is een te hoge calorie consumptie? Voor de gemiddelde man ligt dit rond de vijfentwintighonderd calorieën per dag, voor vrouwen ligt dit rond de tweeduizend calorieën.

Regelmaat:

Een regelmatig eetritme is zeer belangrijk, de spijsvertering kan zo regelmatiger werken. Drie maaltijden per dag is een goed begin, maar uit onderzoek blijkt dat het nuttigen van vijf kleinere maaltijden per dag beter is voor het menselijk lichaam. Dit voorkomt dat een werknemer honger krijgt en naar een ongezond tussendoortje grijpt.

Rustig eten:

Geef uw werknemers altijd rustig de tijd om te eten. Uit onderzoek blijkt dat de signalen van verzadiging pas een aantal minuten na het nemen van een hap de hersenen bereiken. Dus wanneer een werknemer snel eet, is het mogelijk dat hij meer calorieën dan nodig opneemt. Dit heeft er ook mee te maken dat signalen van verzadiging zich makkelijk laten verstoren door verschillende prikkels. Denk bij deze prikkels aan beelden, geuren, smaken of geluiden. Zoals al eerder aangegeven kan een te hoge calorie consumptie lijden tot overgewicht.

Wil je meer weten over verzadiging en deze prikkels? Dan is het volgende onderzoek van Prof.Dr.Ir. Kees de Graaf de moeite waard om eens te lezen.

Gevarieerd en evenwichtig eten:

Een gevarieerd dieet is zeer belangrijk. Een vette hap moet worden afgewisseld met een gezonde maaltijd. Als uw werknemers wel eens langs de snackbar gaan is dat geen enkel probleem. Wat in dit geval wel belangrijk is dat er een gezond alternatief is. Als werkgever kunt u hier aan bijdragen door een gezond en gevarieerd aanbod te bieden in uw werkkantine.

Gezond

Beweging

Ik heb u net een aantal tips gegeven over voeding, echter zonder de juiste lichaamsbeweging maakt een gezond dieet weinig uit. Genoeg lichaamsbeweging heeft de volgende positieve gevolgen voor de gezondheid van een mens: een lagere kans op hart- en vaat ziektes, een betere long inhoud, minder last van gewrichten en verminderde kans op rug klachten. Hierbij een aantal tips die u kan gebruiken om uw werknemers meer in beweging te krijgen:

Sportpassen:

Wanneer uw budget het toelaat, kan u ervoor kiezen om uw werknemers een abonnement voor de lokale sportschool te geven. Dit is een goede manier om ze in beweging te krijgen. Sommige werknemers zullen liever niet in hun eentje gaan sporten of naar de sportschool gaan. Probeer vanuit uw organisatie elke week een aantal groepslessen en activiteiten te organiseren bij deze lokale sportschool. Werknemers kunnen op deze manier elkaar stimuleren en motiveren om te gaan sporten. Verder heeft dit als gevolg dat werknemers elkaar vaker zien buiten de werkvloer en elkaar beter leren kennen in een minder formele sfeer.

Groepsactiviteiten:

Voor veel mensen is het belangrijk om een doel te hebben wanneer ze aan het sporten zijn. Als organisatie kan je helpen een doel te stellen. Dit kan door je als organisatie in te schrijven voor bepaalde activiteiten. Denk hierbij aan grote evenementen als obstacle-runs, wieler wedstijden of color runs. Inschrijven als een groep bespaart niet alleen kosten, maar zorgt er ook voor dat deelnemers elkaar motiveren. Ook geeft dit uw werknemers weer een moment om elkaar in een informele omgeving beter te leren kennen.

Beweging

Rust

Om eten rustig te kunnen verteren en te herstellen na een sportieve activiteit moet een lichaam genoeg rust hebben. U kunt dit als organisatie op de volgende manieren beïnvloeden:

Genoeg slaap:

Een gemiddelde volwassene heeft tussen de 7 en 8 uur slaap nodig om uit te rusten. U kunt hier in principe weinig invloed op uitoefenen zonder uw werknemers privacy te schenden en bedtijden op te leggen. Wat u wel kunt doen is zorgen dat zij in de avonden niet teveel werk meer hoeven te doen. Dit zorgt er voor dat zij niet tot diep in de nacht bezig zijn met werk. Verder kunt u een licht flexibele aanvangstijd instellen. Dit betekent dat een werknemer bijvoorbeeld tussen 9 en 10 binnen kan komen. Hierdoor kan een werknemer na een zware avond net iets meer rust pakken. hij kan dit dan weer compenseren door wat langer door te werken.

Te weinig slaap brengt een aantal gezondheidsrisico’s met zich mee: Een zwakker immuunsysteem, minder concentratie, minder vruchtbaarheid bij mannen, verschillende hartkwalen en meer honger. Deze honger kan overgewicht en diabetes als een gevolg hebben.

Effectief pauzeren:

Een gemiddelde werknemer verliest zijn concentratie na 1 tot 2 uur hetzelfde werk doen. Elk uur een pauze houden zou teveel kosten met zich meebrengen. Wat u wel kunt doen is elk uur afwisseling creëren in de werkzaamheden. Dit hoeft niet drastisch te zijn. Een wat kleinere werkzaamheid tussendoor waardoor uw werknemer even aan iets anders kan denken is vaak al genoeg. Een gebrek aan concentratie is niet direct een gezondheidsrisico. Echter een geconcentreerde werknemer kan uw productiviteit aanzienlijk verhogen.

Wanneer uw werknemer wel echt pauze heeft, is het belangrijk dat ze echt even tot rust komen en niet aan werk hoeven te denken. Geef uw werknemer altijd de mogelijkheid om van zijn werkplek af te gaan zodat ze even buiten een frisse neus kunnen halen.

Een fysieke activiteit kan de hersenen weer activeren nadat een werknemer een lange periode achter zijn bureau heeft gezeten. Een korte wandeling van tien minuten kan er al voor zorgen dat je de rest van de middag weer productief en creatief kunt zijn. Een fysieke activiteit verbeterd ook nog eens het zelfvertrouwen, humeur en verlaagt het stressniveau van uw werknemers. Geef uw werknemers dus altijd de mogelijkheid om tijdens hun pauze een blokje om te lopen. 

Een beter humeur en meer zelfvertrouwen vermindert de kans op mentale problemen aanzienlijk. Daarnaast zorgt een hoog stressniveau dat het menselijk lichaam overtollig coristol aanmaakt. Coristol is een steroïde hormoon die noodzakelijk is voor het menselijk lichaam. Dit is omdat coristol tijdens stressmomenten de bloeddruk en hartslag verhoogt. Als gevolg hiervan kan het menselijk lichaam sneller reageren in gevaarlijke situaties. Het nadeel hiervan is wanneer de bloeddruk en hartslag langdurig te hoog zijn, dit het risico op diabetes en verschillende hart- en vaatziektes verhoogt.

Wilt u meer tips over effectief pauzeren? Lees het volgende artikel van Gerald Essers eens. Alles wat u leest in dit artikel is onderbouwd door wetenschappelijke onderzoeken.

Roken

Dat roken ongezond is weet iedereen in Nederland ondertussen wel. Roken verhoogt de risico’s op verschillende soorten kanker aanzienlijk. Daarnaast verhoogt roken de kans op het krijgen van COPD. Dat mensen die roken zich vaker ziek melden zal u daarom ook vast niet verrassen, maar wat kan u hier aan doen? Er zijn twee manieren waarmee u dit kan aanpakken:

Roken minder aantrekkelijk maken:

Verwijder het rookhok of het afdakje voor de rokers en beperk de mogelijkheden om te roken tijdens werktijd. Wanneer er geen goede plek is om te roken zullen een aantal rokers al minder graag en vaak naar buiten willen om een sigaretje te roken. Hierdoor wordt er minder gerookt en zal het lichaam van een roker langzaam gewend raken aan minder nicotine. Dit heeft als gevolg dat stoppen makkelijker wordt in sommige gevallen.

Biedt hulp bij stoppen aan:

U kunt zolang u dit in uw Arbo plan zet, belastingvrij, een cursus “stoppen met roken” aanbieden. U kunt ook meedoen aan evenementen zoals ‘stoptober’. U zou personeelsleden die het vol houden een klein extraatje kunnen geven voor hun inzet. Hou er in dit geval wel rekening mee dat u het stoppen met roken niet meer beloond als mensen die nooit gerookt hebben. Dit zou een omgedraaid effect kunnen hebben.

Alcohol

Alcohol in overvloed brengt ook verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee. Een tot twee glazen alcohol per dag is geen probleem voor de gezondheid. Verschillende onderzoeken hebben zelfs bewezen dat dit goed is voor het menselijk lichaam. Een grotere consumptie vergroot echter de kans op diverse vormen van kanker en diverse andere gezondheidsrisico’s. Naast de gezondheidsrisico’s die overmatig alcoholgebruik met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaar in het verkeer. Jaarlijks sterven er gemiddeld tweehonderdvijftig mensen door een chauffeur onder invloed. Een werknemer die in een auto ongeluk belandt, kan nog jaren lang last hebben van mentale en fysieke problemen. Wat kunt u nu als organisatie doen om alcoholmisbruik te voorkomen onder uw werknemers?

Bedrijfsborrels:

Beperk alcoholconsumptie tijdens bedrijfsborrels. Consumptiebonnetjes geven aan je werknemers klinkt misschien kinderachtig. Het kan echter alcoholmisbruik op de werkvloer op een effectieve en simpele manier beperken. Uit een onderzoek van het VNN blijkt dat een gemiddelde werknemer zes alcoholische drankjes drinkt op een vrijdagmiddag borrel. Door dit onder werktijd te beperken geeft u een signaal af dat alcohol misbruik niet gedoogd wordt door de zaak.

Bespreekbaarheid:

Zorg dat alcoholmisbruik bespreekbaar is. De snelste manier om een probleem op te lossen is, als het probleem bijtijds geconstateerd wordt. Stel een alcoholbeleid op waar net als bij roken een mogelijkheid is voor hulp bij stoppen.

Alcohol

Conclusie

Ondanks dat u als werkgever niet volledig kan bepalen wat uw werknemers na werktijd doen, kunt u ze wel op diverse manieren helpen gezonder te leven. Een verkorte opsomming van acties die u kunt ondernemen om uw werknemers gezond te houden zijn:

  • Geef uw werknemers genoeg tijd om te eten en te rusten.
  • Biedt u werknemers gezonde en gevarieerde lunch mogelijkheden.
  • Hou zoveel mogelijk vaste werk, eet en pauze tijden aan.
  • Geef uw werknemers de kans om in beweging te komen, dit kan doormiddel van groepslessen, groepsactiviteiten of een abonnement op een lokale sportschool.
  • Laat werk variëren en voorkom eentonigheid.
  • Maak tijd vrij voor werknemers die na hun pauze een wandeling willen maken om zichzelf te ontspannen.
  • Maak roken minder aantrekkelijk.
  • Biedt hulp aan werknemers die willen stoppen met roken.
  • Voorkom overmatig alcohol gebruik op de werkvloer door het beperken van consumpties tijdens bedrijfsborrels.
  • Biedt uw personeel hulp bij alcohol misbruik.
  • Biedt de optie tot een collectieve zorgverzekering, zodat u het zorg aanbod van uw werknemers beter kan regelen.

Bent u op zoek naar hardwerkende studenten? Studenten uitzendbureau Recruit a Student biedt verschillende oplossingen op gebied van onder andere uitzenden en detacheren, payroll & verloning en werving & selectie?