De nieuwsbrief

Publicatiedatum 23 september 2022
Wijzigingsdatum 29 december 2022

Kijk jij op tegen het moment dat de nieuwsbrief de deur weer uit moet? Zit je verlegen om inspiratie? Of twijfel je überhaupt of je wel een nieuwsbrief moet sturen? Hier lees je alles wat je wilt weten over het schrijven en versturen van een nieuwsbrief.

Voor hoeveel nieuwsbrieven ben jij eigenlijk ingeschreven? Uit onderzoek blijkt dat 94 procent van de (ondervraagde) Nederlanders zich op minimaal 1 nieuwsbrief heeft geabonneerd en dat 72 procent daarvan weleens iets koopt naar aanleiding van e-mailmarketing. Je nieuwsbrief is dus een prima marketing- en communicatiemiddel.

​De nieuwsbriefstrategie

Wat is het doel van je de nieuwsbrief? Gaat het om een interne of externe nieuwsbrief? Wil je mensen op de hoogte brengen van nieuws in de organisatie, inzicht geven in branche gerelateerde zaken, attent maken op nieuwe aanbiedingen of ‘top of mind’ blijven. Wat de reden dan ook is, zorg dat het voor jou duidelijk is wat je met het zenden van de nieuwsbrief wilt bereiken. Tevens goed om regelmatig via data bij te houden of het doel wordt bereikt.

​De inhoud van de nieuwsbrief

Wat je in de nieuwsbrief schrijft heeft allereerst te maken met je doel en daarna met je doelgroep, dus voor wie je schrijft. Wie hebben zich ingeschreven voor jouw berichten? Waarin zijn zij geïnteresseerd? Hoe spreek je hen het beste aan?

Enkele voorbeelden:

​Speciale acties en exclusieve kortingen zijn de voornaamste reden waarom mensen zich inschrijven voor de emailmarketing van een (web)winkel.Nieuws vanuit de organisatie, denk aan een aanstaand event, een nieuwe collectie, een toffe samenwerking of een nieuw te openen locatie, is letterlijk het ‘nieuws’ uit nieuwsbrief.   

Heb je een bedrijf met een lange customer journey (de beslissing tot aankoop duurt lang)? Bijvoorbeeld een autodealer, beddenzaak of reisbureau, dan kun je je in je nieuwsbrief richten op inspiratie. Je laat de nieuwste trends, modellen en ontwikkelingen zien en probeert zo je doelgroep te inspireren en te prikkelen.

Dienstverleners als een accountant, advocatenkantoor of coach creëren meerwaarde voor hun lezers wanneer zij hun expertise delen en bijvoorbeeld tips geven over bepaalde thema’s die spelen bij de doelgroep. Op die manier blijf je ‘top of mind’ en werk je daarnaast aan je autoriteitspositie.

​Frequentie

De meeste gegeven reden voor uitschrijving voor een nieuwsbrief is het te vaak ontvangen van e-mails. Hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt hangt geheel af van de content die je te bieden hebt. Wekelijks, tweemaandelijks, maandelijks of eens per kwartaal. Het kan allemaal en de vuistregel is: zo lang je meerwaarde brengt, ziet je doelgroep het niet als spam. Blijf wel consequent in het versturen van je nieuwsbrief.

Tips

​1.    Zorg voor een goede Call to Action (CTA), welke actie wil jij dat je lezer onderneemt?
2.    E-mails lezen we massaal vanaf onze smartphone, een goede nieuwsbrief is dus gericht op ‘mobile first’. Denk daarbij aan korte zinnen en een goede verhouding tussen tekst en beeld.
3.    Het is verplicht om je gemakkelijk te kunnen afmelden voor de nieuwsbrief, zorg dus voor een ‘uitschrijflink’.

​Top 5 conclusies uit het Nationaal E-mail Onderzoek

  • Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor persoonlijke communicatie en zakelijke contacten
  • 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven
  • De smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen
  • 72% van de Nederlanders koopt online naar aanleiding van een e-mails van webshops
  • Transactionele en verjaardagsmails zijn de populairste mails vanuit webshops

Bron: Spotler - Nationaal E-mail Onderzoek

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.