Deze website maakt gebruik van cookies. Wil je meer weten over ons cookiebeleid klik hier



Online Student




Wat wilt u doen?

een-facebookadvertentie-maken-stap-voor-stap

Een Facebookadvertentie maken stap voor stap

Een Facebookadvertentie creëren kost even wat tijd en vaak ook handigheid. Om jou te helpen legt Online Student Christiaan stap voor stap uit hoe je dat het beste doet. Oh en daarmee sla je twee vliegen in één klap, want een Instagramadvertentie werkt precies hetzelfde!

​Stap 1: Doelstelling

Een advertentie maak je in Facebook Business Manager, hier kun je met je Facebookaccount inloggen. Voor het maken van een advertentie, kies je als eerste een doelstelling kiezen, de reden waarom jij een Facebookadvertentie maakt. Je hebt de keuze uit drie hoofddoelstellingen: bekendheid, overweging en conversie waaronder diverse subcategorieën vallen.

Stel je hebt een webwinkel met sportartikelen en wilt met een Facebookadvertentie de verkoop van voetbalschoenen doen stijgen. Het doel van de advertentie is dus conversies.

Recruit a student foto

​Stap 2: Ontwerp

Het ontwerpen van een Facebookadvertentie kan in veel verschillende programma’s. Facebook biedt Creative Hub om je advertentie gratis in te ontwerpen. Het handige hiervan is dat je direct ziet hoe de advertentie er in de tijdlijn bij je doelgroep komt uit te zien op alle apparaten. Hier maak je trouwens ook de advertenties voor Instagram.

Allereerst kies je het type advertentie dat je wilt maken: één foto, meerdere foto’s (fotocarrousel) of een filmpje. Druk op de knop ‘Mock-up maken’ om direct te beginnen. Vervolgens kun je de titel en tekst van de advertentie invullen, deze zullen direct worden aangepast in het live voorbeeld op de pagina. Elk onderdeel van de advertentie is aan te passen. In Creative Hub kun je eindeloos uitproberen en dat raad ik iedereen aan.

Recruit a student foto

​Stap 3: Doelgroep

Eén van de belangrijkste aspecten om je advertentie tot een succes te maken is het vaststellen van een doelgroep. Zonder goede doelgroep is geen enkele advertentie succesvol. Op wie ga jij je richten? Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses, hobby’s, gedrag op Facebook, inkomen en nog veel en veel meer. In Facebook Business Manager krijg je een goed beeld van alle segmenten waarop je je kunt focussen. Een specifieke doelgroep is erg belangrijk maar je kunt ook doorschieten en dat gaat ten koste van je bereik. Het gaat om de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Tijdens het maken van je doelgroep laat Facebook via een parameter zien hoe groot jou doelgroep is en wat het mogelijke dagelijkse bereik is. Hierdoor heb je direct een goed inzicht van hoe relevant jou doelgroep is. Natuurlijk heeft dit ook met je budget te maken. Een goede doelgroep grootte hangt af van je dienst/product. Probeer jij zoveel mogelijk producten van €10,- te verkopen of slechts een paar producten van €1000? Gemiddeld is een bereik van 300 en 1300 per dag genoeg om een goede conversieratio te behalen.

​Stap 4: Budget

Hoe lang je de Facebookadvertentie wilt laten lopen en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven, heb je zelf in de hand. Al vanaf €1,- per dag kan een advertentie draaien, al is het zo dat een te laag budget vaak nadelig is voor je bereik en dus je conversies. De vuistregel is om 5 euro per 1000 mensen in je doelgroep aan te houden voor een looptijd van 30 dagen.

Je kunt ervoor kiezen om een vast dagbudget in te stellen voor bijvoorbeeld 30 dagen. Ook is het mogelijk om een vast eindbedrag in te stellen dat vervolgens wordt uitgesmeerd over bijvoorbeeld 30 dagen. Of jouw advertentie wordt laten zien aan de persoon die jij wilt hangt af van een specifiek deel van het Facebook algoritme, dit deel heet de Facebookveiling. Er vindt een veiling plaats wanneer iemand in aanmerking komt om een advertentie te zien. De 'deelnemers' aan een veiling zijn de advertenties die gericht zijn op eenzelfde doelgroep. De advertentie die de veiling wint en wordt weergegeven, is de advertentie met de hoogste totale waarde. De totale waarde bestaat niet uit het bedrag dat een adverteerder bereid is om te betalen voor het weergeven van de advertentie. Het is een combinatie van drie belangrijke factoren, namelijk het bod, de geschatte actieratio en de kwaliteit en relevantie van de advertentie zelf. Naast het budget is dus de kwaliteit van je advertentie erg belangrijk. Een hoog budget met een slechte advertentie heeft dus weinig zin.

Veel succes!





ONLINE STUDENT

Label van Recruit a Student

Volg ons

  • Volg Recruit a Student op Facebook
  • Volg Recruit a Student op Instagram
  • Volg Recruit a Student op LinkedIn
  • Volg Recruit a Student op Twitter
     © 2019 Recruit a Student | Privacy statement | Sitemap |   Website generator door Fleximaal NV - design: Puurvorm.nl   Probleem met de pagina melden