Deze website maakt gebruik van cookies. Wil je meer weten over ons cookiebeleid klik hier



Online Student




Wat wilt u doen?

gebruiksvriendelijkheid-website

De gebruiksvriendelijkheid van je website in 7 vragen

Is jouw website gebruiksvriendelijk? Beantwoord deze zeven vragen en kijk op welke punten jouw website geoptimaliseerd kan worden.

Hoe scoort jouw website op gebruiksvriendelijkheid en wat kan je nog verbeteren? De User Experience (UX) zoals gebruiksvriendelijkheid in vaktermen heet, heeft de hoogste prioriteit. Want gemak voor hen is een gewin voor jou.

​Gebruiksvriendelijke website (UX)

Een bezoeker komt op je website met een doel voor ogen. De eerste twee vragen die hij zichzelf stelt zijn: ‘Wat is dit?’ en ‘Wat is er voor mij te halen/doen?’. Jouw doel als websitehouder is de bezoeker dit zo snel en soepel mogelijk te laten ervaren.

1. Wat is de laadsnelheid van je website?

Niets is erger dan een trage website: de bezoeker, voor je positie in Google en dus voor jou. Vul op Google PageSpeed Insights de url van je website in en krijg direct suggesties voor optimalisatie.

2. Kom je op de homepage terecht wanneer je op het logo klikt?

Logisch toch? En tegelijkertijd heel irritant wanneer dit niet het geval is.

3. Is je website mobielvriendelijk?

Je website moet responsief zijn. Kijk daarbij of de afbeeldingen zich aanpassen aan het formaat van de telefoon of tablet, maar ook of bepaalde formulieren niet te lang zijn en dus een grote drempel vormen om in te vullen.

4. Hoe functioneert je site op verschillende browsers (Chrome, Safari, Firefox, Internet Explorer)?

Besteed extra aandacht aan eventuele formulieren die soms niet (goed) verstuurt kunnen worden via andere browsers. Wij kennen een voorbeeld van een website waarbij het donateursformulier niet kon worden verstuurd via Safari. Zonde als een klant in zo’n ver stadium alsnog afhaakt.

5. Kun je artikelen gemakkelijk delen via de verschillende social media kanalen?

Door een ‘share’ en ‘like’ button aan je artikels toe te voegen, kunnen bezoekers deze gemakkelijk delen via hun eigen social media accounts. Dit kan openbaar, dus op hun eigen tijdlijn, maar ook persoonlijk naar een vriend via WhatsApp bijvoorbeeld.

6. Heeft je website een zoekfunctie?

Gebruiksvriendelijk betekent de bezoeker zo snel en soepel mogelijk leiden naar daar waar hij naar op zoek is. Een vergrootglasicoon met een zoekbalk om je hele website te doorzoeken is een must.

7. Heeft je Call-To-Action-knop een contrasterende kleur ten opzichte van je huisstijl?

Je wilt graag dat bezoekers een bepaalde actie ondernemen op je site: een offerte aanvragen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Die handeling noem je een conversie en een Call to Action-knop helpt je die conversie te behalen. Zowel voor jou als de bezoeker is het fijn wanneer die knop opvalt en dus een (totaal) andere kleur heeft dan je huisstijlkleuren.

En wat is jouw score? Zou je een uitgebreide analyse van jouw website willen? Online Student helpt je website te optimaliseren. Neem vrijblijvend contact met ons op!

ONLINE STUDENT

Label van Recruit a Student

Volg ons

  • Volg Recruit a Student op Facebook
  • Volg Recruit a Student op Instagram
  • Volg Recruit a Student op LinkedIn
  • Volg Recruit a Student op Twitter
     © 2019 Recruit a Student | Privacy statement | Sitemap |   Website generator door Fleximaal NV - design: Puurvorm.nl   Probleem met de pagina melden