Hoe ga je om met kritiek op het werk

Publicatiedatum 30 september 2022
Wijzigingsdatum 8 oktober 2024

Al doe je nog zo je best, het kan niet altijd goed gaan op het werk. Fouten maken is menselijk maar bij sommige collega’s lijkt het alsof ze het daar niet mee eens zijn. Dit kan je onzeker maken over je prestaties waar je werkzaamheden onder leiden.

Persoonlijke aanval ​

Mensen die moeite hebben met het verwerken van kritiek zien het vaak als een persoonlijke aanval. In wezen is dit natuurlijk niet zo. De persoon in kwestie heeft kritiek op jouw werkzaamheden en niet op jou als persoon. Al laten collega’s dit niet altijd goed zien, vaak hebben ze wat op je werkzaamheden aan te merken om je te helpen. Kritiek hoeft helemaal niet negatief te zijn maar wordt al snel gezien als afkeuring. In plaats van dat je op- of aanmerkingen ziet als kritiek kun je het ook zien als opbouwende feedback waarmee jouw werkzaamheden naar een hoger niveau getild kunnen worden. De moraal van het verhaal: Accepteer kritiek! Je doet er je voordeel mee.

Omgaan met kritiek

Kritiek accepteren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het zit nou eenmaal in je aard om je in verschillende situaties op een bepaalde manier te gedragen. Zelfkennis is dus belangrijk om de omgang met kritiek te kunnen verbeteren. Een persoonlijkheidstest zoals de Lumina Spark test helpt je hierbij.

Met een andere mindset en voldoende zelfkennis gaan de volgende tips je helpen omgaan met kritiek:

1. Keep your cool

Blijf kalm! Schiet niet gelijk in de verdediging maar blijf rustig en zorg dat je goed naar je gesprekspartner luistert. Zo kun je op gepaste wijze reageren. In de aanval schieten heeft ook geen zin. Door je gesprekspartner te bekritiseren bestrijd je vuur met vuur. Bewaar je feedback voor een ander moment.

2. Neem je tijd

Geef jezelf even de tijd wanneer je merkt dat je boos wordt. Wanneer je boos wordt schiet je sneller in de aanval of verdediging. Dat wil je niet. Vertel je gesprekspartner dat je even een momentje nodig hebt en er zo op terugkomt. Maak desnoods in de tussentijd gebruik van anti stress speelgoed zoals een stressbal of fidget cube.

3. Verheldering

Vraag je gesprekspartner de gegeven kritiek op te helderen. Zo weet je beter wat je met de kritiek moet en kan doen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: “Dus even voor mijn beeldvorming, jij bent niet tevreden met … omdat …”.

4. Ben kritisch op kritiek

Met sommige punten ben je het wel of niet eens. Geef de kritiekpunten waar je het wel mee eens bent toe en ga het dialoog aan over de punten waar je het niet mee eens bent. Je fouten toegeven laat je professionaliteit zien en de discussie aangaan over punten waar je het niet meer eens bent geeft je de mogelijkheid nog meer verheldering te krijgen.

5. Agree to disagree

Na lang debatteren over de punten waar je het niet mee eens bent merk je dat er geen beweging in te krijgen is. Voor zo’n situatie hebben ze in het Engels de perfecte uitspraak: “Agree to disagree”. Letterlijk vertaald betekend dit overeenkomen om het oneens te zijn. Jullie zijn het niet eens met elkaar en zonder oordeel van een derde gaan jullie er niet uitkomen. En dat is oké.

6. Preventie

Vraag je gesprekspartner hoe hij/zij het zou aanpakken. Kijk of deze aanpak bij je past of dat je het op een andere manier wil aanpakken. Maak hier afspraken over zodat dit kritiekpunt niet meer terugkomt.

7. Een frisse blik

Vraag andere collega’s of zij het eens zijn met de kritiek en zo ja hoe ze het aanpakken. Degene die kritiek geeft heeft er vaak last van en kan de situatie niet meer objectief overzien. Jij hebt last van de kritiek en kan ook niet meer objectief naar de kritiek kijken. Een blik van een derde, die weinig tot geen belang erbij heeft, kan je een beter beeld geven op wat je precies van de kritiekpunten moet oppakken.

Oefening baart kunst

Rome is niet in één dag gebouwd. Je zal niet gelijk goed om kunnen gaan met kritiek. Maar houd de bovenstaande tips in je achterhoofd bij het volgende moment dat je kritiek ontvangt en je zult merken dat je met elk gesprek beter wordt. Oefening baart kunst! 

 

 

 

Heb je nog geen baan waar je werk bekritiseert kan worden? Of lopen de gemoederen dusdanig op dat je niet meer met plezier naar je werkt gaat? Schrijf je in bij Recruit a Student! Wij hebben ongetwijfeld een leuke vacature die bij jou past.

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.