De voordelen van time management

Publicatiedatum 16 september 2022
Wijzigingsdatum 8 oktober 2024

Bij mensen met een drukke baan komt het vaak voor dat ze onder het werken verschillende dingen vergeten, dingen afraffelen omdat ze er geen tijd voor hebben en een van de belangrijkste dingen, ze vergeten te eten en goed voor zichzelf te zorgen. Dit komt waarschijnlijk veel mensen bekend voor!

Time management is het op een zo efficiënt mogelijk manier omgaan met de beschikbare tijd. Veel mensen doen dit niet of kunnen dit gewoon niet goed. Ze hebben teveel dingen aan hun hoofd: werk, taken, afspraken en daarnaast nog een gezin.  hierdoor raken ze het overzicht kwijt. Om dit te voorkomen moet je je tijd goed indelen. hieronder zijn de voordelen van time management te lezen:

Minder stress

Wanneer je niet op de juiste manier werkt aan time management is het eerste wat komt kijken stress! Doordat je dingen niet afkrijgt of zelfs dingen vergeet raakt je hoofd overvol en weet je niet meer waar je moet beginnen. Door je tijd juist in te delen zal de stress afnemen.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen zodat je stress afneemt:

1. Alleen tijdsgebonden dingen in je agenda zetten

Zet alleen de datum en tijdsgebonden dingen in je agenda. Je kan sochtends dan in één blik zien wat je prioriteiten en afspraken zijn op die dag. Taken kan je beter niet in je agenda zetten maar op een takenlijst. Zo hoef je sochtens niet de taken nog te onderscheiden van je afspraken en prioriteiten.

2. Eén takenlijst

Zorg ervoor dat je niet meerdere takenlijsten hebt op verschillende plekken! Erg belangrijk is dat je maar één takenlijst hebt waarop je al je taken noteert. Je beschikt dan over een goed overzicht van alle taken die je moet doen en kan daarin ook zien welke als eerst van belang zijn.

3. Bewustwording van je taken

Daarnaast is het erg belangrijk om te beseffen waar je precies mee bezig bent. Neem af en toe in de week is de tijd om rustig te kijken naar je agenda. Denk na over wat je de komende week moet gaan doen en hoe je dat wilt gaan doen. Door hier even goed bij stil te staan krijg je meer rust en een beter overzicht voor jezelf.

4. Plannen

Een bekende maar zeker niet te vergeten taak is plannen. Deze zal onder veel mensen al bekend zijn en waarschijnlijk plannen mensen ook wel dagelijks, maar het is van belang dat je dit op een goede manier doet.

Waar veel mensen zich in vergissen is dat ze teveel op een dag willen inplannen en vergeten dat ze ook wat tijd daaromheen moeten inplannen. Stel nou dat een brief schrijven naar iemand staat ingeplant in je planning  Dan plannen mensen vaak alleen de tijd in die ze kwijt zijn om een brief te schrijven. Ze vergeten dat je niet alleen tijd kwijt bent met de brief schrijven maar je bent ook tijd kwijt aan de voorbereidingen die je moet doen voordat je de brief gaat schrijven. Misschien moet je het adres nog opzoeken en wat research doen voordat je je brief kan gaan schrijven. Doordat mensen dit voorwerk vergeten in te plannen komen ze in de knoei en lopen ze vast met hun planning.

Probeer je planning dus niet overvol te maken en denk van te voren goed na wat je allemaal moet doen voor een taak. Wanneer je moeite hebt met het schatten van hoelang je ergens mee bezig bent,kan je een week bijhouden hoelang je doet over verschillende taken. In het vervolg zijn taken dan makkelijker in te plannen voor jezelf en dit geeft je rust en minder stress.

Effieciënter werken

Door goed je tijd in te plannen kan je ook veel effieciënter werken. Wanneer je veel moet doen en alles door elkaar heen gaat doen, vergeet je dingen en werk je dingen ook snel en vaak niet goed af. De tijd dat je aan het stressen bent is allemaal verloren tijd!  Hier zijn meerdere tips zodat je effieciënter kan werken.

1. Blijven hangen in taken

Probeer niet te blijven hangen in taken en daar al je tijd in te steken. Zo voorkom je dat je heel de dag maar bezig bent met één ding. Probeer een tijd met jezelf af te spreken hoelang je met een taak bezig wilt zijn en zet dan een wekker. Zo voorkom je dat je blijft hangen in een ding of op een onderwerp.

2. Beslissingen niet meteen maken

Een beslissing hoeft niet altijd meteen gemaakt te worden op het moment dat het binnenkomt. Ga niet heel de dag op je e-mail kijken en probeer niet op alle mails meteen te willen reageren. zet deze mails even aan de kant en doe de binnenkomende post in een bakje. Eén keer per dag kan je je mail openen en je bakje met brieven lezen. Hierdoor ben je niet continu met meerdere dingen tegelijk bezig en kan je efficiënter werken aan de taak waar je op dat moment ook echt mee bezig bent.

3. Breng een routine aan in je leven

Probeer een routine aan te brengen in je leven. Wanneer je dit doet zal je merken dat dingen steeds sneller gaan en je dingen minder snel vergeet. Net als ontbijten in de ochtend, dit doe je ook automatisch en hier hoef je niet meer over na te denken. Zo houd je je energie voor het echte denkwerk vast en kan je deze aan de echte belangrijke taken of momenten besteden.

4. Tijd nemen voor jezelf

Wanneer je bezig bent met een belangrijke taak voor jezelf, neem dan ook echt te tijd voor jezelf! ga ondertussen geen mails beantwoorden die je binnen krijgt op je telefoon of vragen beantwoorden van collega's die binnenkomen.

Probeer op dit soort momenten gewoon je telefoon een uurtje uit te zetten en maak je collega's duidelijk dat je even een uurtje niet aanspreekbaar bent. Op deze manier ben je echt bezig met jou taak en niet met andere dingen eromheen. Je zal hierdoor sneller klaar zijn met je taak.

Anderen kunnen prettiger werken

Dit is natuurlijk heel erg logisch en vooral voor de mensen onder ons met een eigen onderneming is dit een belangrijk voordeel. Wanneer jezelf alles goed geplant hebt en weet wat er moet gebeuren, gebeurd er niks op het laatste moment en worden er geen dingen vergeten. Dit geld natuurlijk ook voor de mensen die samen met je werken. Wanneer jezelf alles op orde hebt kan je ook op tijd goede taken doorgeven aan je collega's. Zo voorkom je dat je collega's door jou chaotische planning eigenlijk zelf ook een slechte planning krijgen. Wanneer je op tijd en duidelijke taken kan geven aan je collega's kunnen ze voor zichzelf ook op tijd een planning maken.

Voor een ondernemer is het erg moeilijk om te plannen. Soms loopt het even heel hard en soms loopt het ineens minder hard met je bedrijf. Soms heb je overbezetting aan werknemers, en het andere moment weer onderbezetting. Dit kan ondernemers veel extra stress bezorgen en daar heeft Recruit a Student de perfecte oplossing voor. Namelijk het inhuren van een werkstudent. Het inhuren van een werkstudent neemt verschillende voordelen met zich mee. Studenten zijn goedkoper dan een vaste werknemer, ze zijn flexibel in te zetten, en je kan ze inzetten alleen op de momenten wanneer ze nodig zijn.

Alle studenten van Recruit a Student hebben een HBO of Universitair opleidingsniveau. Studenten zijn nieuwsgierig en willen graag veel weten van een vakgebied. Vaak volgt de student nog een opleiding voor het desbetreffende vakgebied. Door naast hun studie te werken in het juiste bedrijf kunnen ze zich specialiseren en wie weet ontwikkelt de student zich wel in uw bedrijf, wat een mooie toekomst kan zijn voor beiden!

Studenten uitzendbureau Recruit a Student heeft de leukste vacatures en vindt voor jou de studenten (bij)baan die bij je past! Wil je meer informatie over onze diensten? Neem gerust contact met ons op!

Langskomen?

Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00

Of loop bij één van onze vestigingen binnen.