Facebook: adverteren of post promoten
Adverteren op sociale media is dé manier om nieuwe klanten te bereiken. Facebook is met zijn 1,6 biljoen gebruikers het meest populaire kanaal. Maar wanneer kies je nou een Facebookadvertentie en wanneer voor een gepromote Facebookpost?
Online Student Christiaan, expert op het gebied van e-commerce, legt het uit. Zo bereik jij met een beperkt budget honderden en soms wel duizenden mensen per dag.
Een gepromote post, wat is dat?
Een gepromoot bericht is een normale Facebook post die je een ‘boost’ kunt geven. Het doel van een gepromoot bericht is de post bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Je hebt op je tijdlijn een bericht geplaatst en wilt daarop zo veel mogelijk ‘engagement’, oftewel likes, reacties en dus vertoningen. Om het bereik van je post te stimuleren kan je een zelf vastgesteld budget instellen waarmee Facebook dit bericht aan meer mensen laat zien.
Veel bereik
Het voordeel van een gepromote post is dat het snel en makkelijk gaat. Het promoten van een bericht doe je eigenlijk alleen bij Facebookberichten die al een hoog bereik hebben zonder financiële ‘boost’. Dit wordt ook wel organisch bereik genoemd. Het doel is om deze dan een extra zetje te geven zodat nog meer mensen met die ene post zien.
Het nadeel is dat je bij geen specifieke doelgroep kunt instellen. Het gepromote post gaat om kwantiteit, veel mensen bereiken en minder om kwaliteit, de juiste mensen bereiken.
Advertenties op Facebook
Advertenties zijn gesponsorde berichten die je doelgroep krijgt te zien op zijn Facebook tijdlijn, verhalen en/of in Facebook Messenger.
Advertenties worden met de Facebook Business Manager gemaakt en specifiek gericht op een bepaalde doelgroep. Het aanmaken van je doelgroep kan heel nauwkeurig: van woonplaats, geslacht, leeftijd tot interesses en nog veel meer. Het bepalen van de juiste doelgroep kost het meeste tijd maar levert je, als je het goed doet, ook het meeste op. Afhankelijk van je wensen betaal je voor iedere vertoning of iedere klik een bedrag aan Facebook. Ook hier heb je je budget zelf in de hand.
Kwaliteit versus kwantiteit
Met een advertentie bereik je jouw zorgvuldig afgebakende doelgroep. Door de advertentie heel specifiek aan alleen jouw doelgroep te tonen is je conversie (de handeling die je de bezoeker wilt laten doen) veel hoger. Waar je bij een gepromote post voor veel volume gaat, heb je bij een advertentie minder views (vertoningen) nodig voor een daadwerkelijke conversie.
Voor het maken van een Facebookadvertentie heb je meer tijd en expertise nodig.
Wil je precies weten hoe je een Facebookadvertentie maakt en waarbij je op moet letten? Volg ons en lees het in één van de volgende blogposts.
Langskomen?
Bel ons om een afspraak te maken!
+31(0)88 522 00 00
Of loop bij één van onze vestigingen binnen.